Intermediate Brazilian Culture for Language Learners

Universidade do Sul de Santa Catarina

Course Description

  • Course Name

    Intermediate Brazilian Culture for Language Learners

  • Host University

    Universidade do Sul de Santa Catarina

  • Location

    Florianópolis, Brazil

  • Area of Study

    European Studies, Latin American Studies, Portuguese

  • Language Level

    Intermediate

    Hours & Credits

  • Contact Hours

    54
  • Recommended U.S. Semester Credits
    3
  • Recommended U.S. Quarter Units
    5
  • Overview

    LANGUAGE OF INSTRUCTION - The course is offered in Portuguese
    AUDIENCE - The course does not allow students from other groups to join the room. Special permission to join specific classes may be granted by the professor and/or course coordinator.
    COURSE PRE-REQUISITES - Linguistic competence at beginner/intermediate level is required for admission.

    GENERAL COURSE DESCRIPTION - The course focuses on Brazilian Arts and Architecture as a mean to approach Brazil’s diverse culture and society. It provides students with beginning/intermediate level Portuguese language instruction using Brazilian culture as the overarching theme. The main goal is to guarantee a broad knowledge and understanding of Brazil’s culture and to support the development of reading and writing competence and performance in Brazilian Portuguese at the intermediate level. Linguistic skills are developed through activities based on authentic/adapted texts related to the themes for each teaching unit.

    COURSE OBJECTIVES - The course aims at developing the following competences and skills:

    CULTURE
    a.    To gain an understanding of Brazil’s and local culture through the Arts;
    b.    To understand the influence of Brazil’s history on some cultural aspects of the present, through the study of artistic movements in Brazil;
    c.    To analyze cultural objects that portray the diversity of Brazilian rural/urban areas, regions and people, along with language variation and cultural behavior.;
    d.    To discuss and deconstruct some stereotypes regarding Brazil and its culture.

    LANGUAGE
    a.    To distinguish between primary and secondary information from written texts;
    b.    To formulate and answer questions about texts;
    c.    To learn some vocabulary related to Brazil’s Arts and Architecture;
    d.    To infer the meaning of unknown words from context;
    e.    To express ideas and feelings related to reading;
    f.    To paraphrase texts and write simple descriptions, comparisons and narratives.

    The activities planned for each unit can be modified or adapted, with the approval of the Course pedagogical and general coordinator, and student’s agreement. During the course, the students will have contact with some cultural activities. Dates and eventual fees are described in the course schedule. 

    COURSE CONTENTS

    Semana 1

    Data

    Unidade 1

    Conteúdo

    Avaliação

    1

    O Brasil e suas regiões: manifestações da arte e da cultura

    Nivelamento

     

    2

    Introdução à disciplina

    Primeiras impressões sobre o Brasil

    Regiões do Brasil e representações da cultura regional

    Discussão oral

    Prod. textual: Texto informativo: O que eu conheço e o que eu imagino sobre a cultura brasileira e a arte do Brasil? (avaliação diagnóstica)

    3

    Norte, Nordeste, Centro-oeste, Sudeste e Sul

    Prod. Textual: Mapa Cultural do Brasil: Quais são as expressões de arte e arquitetura típicas de cada região do Brasil? Quais são as suas influências étnicas? (Exercise 1).

    Bibliografia:

    O PATRIMÔNIO cultural imaterial do Brasil. Em Discussão! Disponível em

    IPHAN – Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Disponível em: .

    CATRACA LIVRE. Brasil tem 5 patrimônios culturais imateriais da humanidade. Disponível em: .

     

    Semana 2

    Data

    Unidade 2

    Conteúdo

    Avaliação

    4

    Arte e arquitetura indígenas: o corpo, o espaço e os objetos

    Arte pré-histórica e indígena. Os sambaquis. Arte guarani.

    Discussão oral

    5

    Atividade cultural: Visita ao Museu do Homem do Sambaqui

    OBS: Esta data aguarda confirmação do museu.

    Prod. Textual: Relatório de visita ao museu (Essay 1)

    6

    Arquitetura indígena

    Prod. Textual: Texto descritivo-comparativo: Como são as casas e as vilas indígenas? Como é a minha casa e a minha cidade? Como a arquitetura expressa o modo de vida em diferentes culturas? (Exercise 2)

    Bibliografia:

    AGUIAR, Rodrigo Luiz Simas de. Arte indígena e pré-histórica no litoral de Santa Catarina. Florianópolis: Bristot, 2001.

    ALMEIDA F. W.; YAMASHITA, A. C. Arquitetura indígena. Revista de Ciências Exatas e da Terra UNIGRAN, v2, n.2, p. 14-29, 2013.

     

    Semana 3

    Data

    Unidade 3

    Conteúdo

    Avaliação

    7

    O Brasil colonial: influência na arte, religião e festas populares

    A Primeira Missa no Brasil. O Boca do Inferno.

    Prod. Textual oral: Resenha: análise de obras artísticas.

    8

    Arte e costumes do Brasil rural

    Discussão oral

    9

    Atividade cultural: Festas Julina

    Prod. Textual: Relato de experiência. (Exercise 3)

    Bibliografia:

    MACIEL, Camila. Com diferenças regionais, festas juninas celebram a fartura no campo. Agência Brasil, 23/06/2017. Disponível em:

    SIMÕES LINS GOMES, Eunice; SILVA SILVEIRA DA FONSECA, Ramon. Fundamentos do barroco como amálgama da religião e da política. HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião, Belo Horizonte, p. 944-964, set. 2013. Disponível em: .

     

    Semana 4

    Data

    Unidade 4

    Conteúdo

    Avaliação

    10

    Negritude e conflitos raciais na arte brasileira

    Arte afro-brasileira. Mestre Aleijadinho.

    Prod. Textual: Síntese. (Exercise 4)

    11

    Leitura assistida e análise do conto “Pai contra mãe”.

    Discussão oral

    12

    O passado e o presente do racismo no Brasil.

    Prod. Textual: Paráfrase. (Essay 2)

    Bibliografia:

    ASSIS, Machado. Pai contra mãe. Machado de Assis: Vida e obra. Portal Domínio Público. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bv000245.pdf>

    SILVA, Rita de Cássia Alves Lotti. A Arte Afro-Brasileira. Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 18, n. 2, p. 313-328, jan. 2009. Disponível em: <http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/fragmentos/article/view/612>.

    VIOLÊNCIA CONTRA AS MULHERES. Dossiê violência e racismo. Disponível em: .

     

    Semana 5

    Data

    Unidade 5

    Conteúdo

    Avaliação

    13

    Antropofagia: o povo e a língua do Brasil nas artes visuais e na literatura

    Modernismo brasileiro.

    Prod. Textual: Paródia (leitura dramática).

    14

    Manifesto da poesia Pau-Brasil e Manifesto antropofágico.

    Discussão oral

    15

    Vidas Secas (Graciliano Ramos). Terra (Sebastião Salgado).

    Prod. Textual: Leitura intertextual (Exercise 5).

    Bibliografia:

    ANDRADE, Oswald de. O manifesto antropófago. In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda européia e modernismo brasileiro: apresentação e crítica dos principais manifestos vanguardistas. 3ª ed. Petrópolis: Vozes; Brasília: INL, 1976.

    RAMOS. Graciliano. Vidas Secas. São Paulo: José Olympio, 1938.

    SALGADO, Sebastião. Terra. Companhia das Letras, 1997.

     

    Semana 6

    Data

    Unidade 6

    Conteúdo

    Avaliação

    16

    Arte e cultura da Ilha de Florianópolis

    Folk art na Ilha do Desterro

    Discussão oral

    17

    Atividade cultural: Visitação ao espaço cultural Engenho dos Andrade. (Custo: R$18,00)

    Prod. Textual: Relatório de visita ao Engenho (Exercise 6)

    18

    Cruz e Souza. Franklin Cascaes. Rodrigo de Haro.

    Apresentação oral

    Bibliografia:

    CASCAES, F. O fantástico na Ilha de Santa Catarina. Florianópolis: UFSC, 2017.

    CRUZ e SOUZA. Broquéis/Faróis/Últimos Sonetos. São Paulo: Martin Claret, 2016.

     

    Semana 7

    Data

    Unidade 7

    Conteúdo

    Avaliação

    19

    Representações sociais na arte contemporânea: música e artes visuais

    Música popular brasileira

    Discussão oral.

    20

    Arte de rua

    Prod. Textual: Crônica (Essay 3).

    21

    Encerramento da disciplina.

    Atividade cultural: Sarau cultural.

    Apresentação oral: como eu vejo o Brasil hoje, o que mudou sobre minha visão do Brasil (Exercise 7).

    Bibliografia:

    MODELI, Lais. De crime a arte: a história do grafite nas ruas de São Paulo. BBC Brasil, 28/01/2017. Disponível em: < http://www.bbc.com/portuguese/internacional-38766202>

    MOVIMENTOS MUSICAIS. Disponível em: < http://memoriasdaditadura.org.br/movimentos-musicais/index.html>

    SANCHES, Pedro Alexandre. A luta do funk contra o preconceito. Revista Fórum, 08/02/2012. Disponível em < https://www.revistaforum.com.br/a_luta_do_funk_contra_o_preconceito/>

    GRADE COMPOSITIONEVALUATION AND GRADING - To be approved, the student must have a minimum of 70% of improvement. Evaluations will mainly assess student’s comprehension of the course topics and Portuguese language skills via reading and writing activities.

    Classroom weekly reading/writing exercises: 7 (30%)
    Attendance and participation: daily (20%)

    Extra-class and cultural activities
    Guided visit to the Museu do Homem do Sambaqui (free entrance)
    Festa Junina
    Guided visit to Engenho dos Andrade (cost R$18,00)
    Sarau

    ATTENDANCE POLICIES - To be approved, the student must have a minimum of 70% of improvement and 75% of class frequency. Note: FLAS Fellows must have a minimum of 140 total contact hours; therefore, students should not miss more than 140 contact hours during the course of study. In case of injury or sickness the absence of the student will not count if he/she presents a medical certificate. In this case, the classroom assignments shall be sent via e-mail to him/her. When the student returns to his/her group, the professor is instructed to pay extra attention to him/her in the process of catching up with the class.

    COMPLEMENTARY REFERENCES

    • AGUIAR, Rodrigo Luiz Simas de. Arte indigena e pré-histórica no litoral de Santa Catarina. Florianópolis: Bristot, 2001. 83p.
    • ARAÚJO, Alexandre; FELINTO, Renata. Arte Afro-Brasileira para quê? Retrieved from: http://www.goethe.de/ins/br/lp/kul/dub/med/eps/pt15337650.htm
    • BOSI, Viviana. Artes plásticas e poesia no Brasil nos anos 70. Via Atlântica, 15, 2009. Retrieved from: http://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/50457
    • BURY, John. Arquitetura e arte no Brasil colonial. Brasília, DF: IPHAN, 2006.
    • LUCAS, Maria Elizabeth; STEIN, Marília Raquel Albornoz. INSTITUTO DO PATRIMONIO HISTORICO E ARTISTICO NACIONAL (BRASIL). Yvy Poty, Yva'á: flores e frutos da terra. Porto Alegre: IPHAN, UFRGS, 2009.
    • MELLO, Bruno Cesar Euphrasio de. E o negro na arquitetura brasileira? Arquitextos, 145.1, jun. 2012. Retrieved from: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/13.145/4372
    • MUSEU DO ÍNDIO. Retrieved from: http://www.museudoindio.org.br/
    • PORTAL DA CULTURA AFRO-BRASILEIRA. Retrieved from: https://www.faecpr.edu.br/site/portal_afro_brasileira/3_I.php
    • TIRAPELI, Percival. Arte brasileira: arte indígena do pré-colonial à contemporaneidade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2006.

Course Disclaimer

Courses and course hours of instruction are subject to change.

Eligibility for courses may be subject to a placement exam and/or pre-requisites.

Credits earned vary according to the policies of the students' home institutions. According to ISA policy and possible visa requirements, students must maintain full-time enrollment status, as determined by their home institutions, for the duration of the program.

Availability of courses is based on enrollment numbers. All students should seek pre-approval for alternate courses in the event of last minute class cancellations